ρθρα\Σχολιζοντας  την επικαιρτητα
 

Υπουργεο Παιδεας Εκπαδευσης;

 

Δεν πρκειται να υπεισλθουμε σε λεπτς ορολογικς διακρσεις. Αν και, αλθεια εναι, υπρχει να πρβλημα ως προς την ονομασα δο υπουργεων μας: του υπουργεου παιδεας και του υπουργεου πολιτισμο. Στις κυριτερες μη ελληνικς αποδσεις τους, το πρτο προσδιορζεται γενικ με τον ρο "εκπαδευση" (education) και το δετερο με τον ρο "παιδεα" (culture). Η λξη "πολιτισμς" (στο αντστοιχ της: civilisation) δεν εμφανζεται.
Ο λγος, για τον οποο δεν πρκειται να υπεισλθουμε σε ορολογικς διακρσεις, γκειται στο τι το ρθρο τοτο δεν αποσκοπε  στην αναζτηση της γλωσσολογικς ακρβειας (οτε πληρονται, λλωστε, οι απαρατητες σχετικς επιστημονικς προποθσεις). Εξλλου, λση με τη μαθηματικ ννοια δεν υφσταται, τα δε λεξικ δεν προτενουν ομφωνη προσγγιση.
Ας επισημνει, πντως, ο αναγνστης την παρατηρομενη απκλιση της ελληνικς απδοσης. Γιατ, με βση την επικρατοσα ορολογα, το ελληνικ υπουργεο παιδεας δεν εκπληρνει τον προορισμ του. χι μνο  σμερα, αλλ και στο παρελθν.

Το υπουργεο μας ασχολεται επιμελς με την εκπαδευση των ελληνοπαδων: την πρωτοβθμια (δημοτικ), τη δευτεροβθμια (γυμνσιο και λκειο) και την τριτοβθμια (αντερα και αντατα εκπαιδευτικ ιδρματα). Και το κατορθνει, ας πομε κουτσ στραβ, με τα πενιχρ οικονομικ μσα που τθενται στη διθεσ του. Το κατορθνει, παρ τις αναπφευκτες -αλλ και καλοδεχομενες σε μια δημοκρατα- πολιτικς αντιπαραθσεις και παρ τις αλλεπλληλες απεργες, στσεις εργασας, καταλψεις και οτιδποτε λλο επινοσει το εφευρετικ ελληνικ μυαλ.
Δεν ασχολεται, μως, με την καθαυτ παιδεα: δηλαδ, με τη μεταφορ στους νους της εμπειρας των μεγαλυτρων ως προς τον καθημεριν τρπο συμπεριφορς. Δεν τους διδσκει τις ηθικς αξες που συνιστον τη βση για μιαν ευτυχ διαβωση. Μπορε να τους παρχει τις γνσεις για την ορθ οικοδμηση της σκψης και τα εφδια για την επαγγελματικ αποκατσταση, αλλ παραβλπει τα θεμλια για τη δημιουργα ψυχικς ηρεμας και τη διαμρφωση κοινωνικο χαρακτρα.
Αναφρονται, τυχαα και χωρς χνος ιεραρχικς κατταξης, μερικς προτσεις.
Περιβαλλοντικ ευαισθητοποηση. χι γενικτητες, αλλ' απτ παραδεγματα: για τη βλαπτικ αντοχ των πλαστικν, για τα οφλη απ τον διαχωρισμ των απορριμμτων, για τη ζημι απ το πταγμα σκουπιδιν στον δρμο.
Διδασκαλα περ των ορων της ελευθερας. Μχρι ποιο σημεο φτνουν τα δικ μας και απ πο αρχζουν τα δικαιματα των λλων.
Ηθικ θωρκιση. Επμονη υπογρμμιση των ζημιογνων συνεπειν της κριτης και κρατης τηλεοπτικς παρακολοθησης και, παρλληλα, παροχ συμβουλν για την κατεθυνση των νων στις κατλληλες πηγς ενημρωσης και γνσης.

Θα πετε, αυτ εναι δουλει της οικογνειας. Ναι, αλλ' χι μνο. Ιδως ταν η οικογνεια δεν παζει τον ρλο της, γιατ και οι γονες χουν πσει και αυτο θματα της γενικς κατπτωσης των αξιν.
Θα πετε, το πργραμμα προβλπει μαθματα, πως π.χ. "αγωγ του πολτη" "κοινωνικ ζω". Μα, κρινμενα εκ του αποτελσματος, δεν αρκον.
Χρειζεται κτι περισστερο, κποια υπρβαση, στε να φανε επιτλους να φως στο τονελ της αθλιτητας που βινουμε. νειρο τρελ; σως. Θα ξιζε, ωστσο, να δοκιμσει το υπουργεο μια ονειρικ πτση. Αν πραγματικ υπρχουν ορματα.

 

ΧΧΧΧΧ