Δημοσßευση στο περιοδικü ΔιαβÜζω, Ιοýνιος 2009 απü την ¢ρτεμι Αργýρη

Παßζοντας με τον αναγνþστη

Εßναι σπÜνια τα παραδεßγματα συγγραφÝων, τουλÜχιστον στα ελληνικÜ λογοτεχνικÜ δρþμενα, των οποßων η γραφÞ συνεχßζει την παρÜδοση των συγγραφÝων στÞλης, που διαλÝγονται νοητÜ με τους αναγνþστες τους σε μßα τÝλεια εναρμüνιση συγχρονßας και διαχρονßας, υπερβαßνοντας το üχημα των σελßδων μßας εφημερßδας Þ ενüς βιβλßου. ΥπÜρχει, ωστüσο, μια μυστικÞ αßρεση -στην οποßα ανÞκει αδιαμφισβÞτητα και ο ΝÜσος Χριστογιαννüπουλος- για τους οποßους θαρρεßς πως η συγγραφÞ δεν Ýχει νüημα Üλλο παρÜ μüνο, μÝσα απü την üποια δεξιοτεχνικÞ καλειδοσκοπικÞ συνÜρμοση θεμÜτων, εκφραστικþν μÝσων και λογοτεχνικþν σχημÜτων, να αποτυπþσουν στο χαρτß τη συμβολικÞ προσωπικÞ επικοινωνßα τους με τον πιθανü αναγνþστη. ΜελÜνι ανεξßτηλο τιτλοφορεßται το νÝο μυθιστüρημα του συγγραφÝα, ο οποßος αναθÝτει στο μελÜνι της πÝνας του να μας ταξιδÝψει αυτÞ τη φορÜ σε δýο διαφορετικÝς ιστορßες και εποχÝς με απρüσμενους συνειρμοýς, αλλÜ με Ýνα κοινü συστατικü: τον ßδιο. Φýσει ευγενÞς, τον διÝπει μια σπÜνια αßσθηση του μÝτρου που δεν μπορεß παρÜ να αναγνωρßζει και να αποζητÜ το ουσιþδες. Η διεισδυτικÞ ματιÜ του, Üλλοτε με χιοýμορ που προσιδιÜζει στο φιλοπαßγμονα χαρακτÞρα του και Üλλοτε με εσωτερικÞ παραδοχÞ, υφαßνει καßρια σχüλια για τον κακþς νοοýμενο νεοελληνισμü και τη λησμονημÝνη ελληνικüτητα, για τις επιφÜσεις της ιστορßας και τις ετικÝτες της ζωÞς, ακüμα και για τις δικÝς του μýχιες σκÝψεις, που ξεδιπλþνει με τüλμη στην οικεßα και παραστατικÞ αßσθηση της διÞγησης ενüς φßλου. Τη λογοτεχνικüτητÜ του ο συγγραφÝας αφÞνει να κυλÞσει ελεýθερα και απροσποßητα, δßχως καλολογικÜ φτιασßδια, επιστρατεýει, ωστüσο, με εντυπωσιακÞ δεινüτητα το διÜλογο, τη δýναμη της ρÝουσας γλωσσÜς, προκειμÝνου να υπερασπιστεß την περιγραφÞ, να αποδþσει την εποχÞ, να ψυχογραφÞσει τους χαρακτÞρες του. Η λεπτομÝρεια γßνεται υφÜδι üχι μüνο για το περßφημο αστυνομικü δαιμüνιο του, που φροντßζει να στÞνει με ευστροφßα, παγßδες και ανατροπÝς σε üποιον βιαστεß να κομπÜσει πως επιτÝλους συνÝλαβε το κλειδß της πλοκÞς, αλλÜ συμπυκνþνει με τρüπο Üμεσο, και γι' αυτüν το λüγο ενδιαφÝροντα, τη σýγχρονη πραγματικüτητα, την ιστορικÞ εποχÞ, την τÝχνη και την κουλτοýρα. ¼ποιος διαλÝξει να ανοßξει το ΜελÜνι Ανεξßτηλο, θα βρει ισüποσα μοιρασμÝνο το ιστορικü μυθιστüρημα και την καταιγιστικÞ αστυνομικÞ δρÜση. Θα αναπνεýσει το Üρωμα αλλοτινþν εποχþν, θα αναζητÜ συνεχþς τους κρυφοýς αρμοýς που πλÝκουν αξεδιÜλυτα τις ζωÝς των ηρþων του. ¼μως, οι Þρωες του ΝÜσου Χριστογιαννüπουλου δεν ζουν την ζωÞ μüνο ενüς βιβλßου, οýτε η αφÞγησÞ του γεννιÝται και ολοκληρþνεται στο 17ο Þ στο δικü μας αιþνα, σε μßα μüνο διÜσταση Þ σε μßα ανÜγνωση. Η γραφÞ του υπερβαßνει την παρÜδοσÞ μας στη νωχελικÞ απüλαυση της λογοτεχνßας, αναιρþντας Þδη την πεποßθηση - Üποψη - πιθανüτητα πως στο ΜελÜνι Ανεξßτηλο μας περιμÝνει Üλλη μια περισσüτερο πρωτüτυπη Þ χιλιοειπωμÝνη αφÞγηση. Γιατß, πÜνω απü üλα, η μυθοπλασßα του ΝÜσου Χριστογιαννüπουλου μας καλεß απü την πρþτη μÝχρι την τελευταßα σελßδα σε μßα μετωνυμικÞ συνÜντηση, που ο μυθολüγος της μας περιμÝνει πÜντα εκεß, στο σχüλιο της απüφανσης, σε Ýνα κλεßσιμο του ματιοý, στην τρυφερüτητα των μικρþν κινÞσεων, στο «αυτÜ για τþρα», αφÞνοντÜς μας με την προσμονÞ του επüμενου βιβλßου, του επüμενου Üρθρου.

 
ΕπιστροφÞ στα βιβλßα