ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ, ΓΙΑΤΙ; ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΣΗΜΕΡΑ…

Μυθολογα, γιατ; Και μλιστα με χιουμοριστικ και προσγειωτικ συνμα διθεση. Το ερτημα –υπ συνθκες αρχν του 21ου αινα, μετ απ εκσυγχρονισμος και εντξεις στο σκληρ πυρνα της Ευρπης (και ανμαλες προσγεισεις, εν συνεχεα) στην Ελλδα, μετ απ χρνια πεσης και ακατεθυντης πορεας, απ συζητσεις για Ευρωσνταγμα και απ μονδρομη σκψη για Σμφωνο Σταθερτητας στην Ευρπη, μετ απ 11η Σεπτεμβρου και συμμαχα των απρθυμων προθμων και νο-απομονωτισμ καταμεσς στο δγμα του προληπτικο πλγματος στις ΗΠΑ– δε βρσκει επαρκ απντηση στο “προηγομενο Τσιφρου”. σο κι αν εναι γοητευτικ. Ιδως σμερα!
Μυθολογα, λοιπν, επειδ μσα απ’ αυτν την ξενγηση σ’ να σμπαν θεν και ηρων που κουβαλον μσα τους τσα ανθρπινα (εν τλει, σως σως, λα τα ανθρπινα) πραν δη οι παλιο , μλλον, δωσαν στον εαυτ τους τη μεγλη δυναττητα να στρφουν το βλμμα προς τα πνω, προς τα εκε που κατοικον δυνμεις και νομοτλειες – χωρς το δος των ανατολικν πολιτισμν. Ε, και σμερα την χουμε την ανγκη να κοιτξουμε προς τα πνω – που ενοικον λλου εδους, ββαια, και λλης τξης δυνμεις, τις οποες μως εναι ανγκη να αποκαθηλνουμε, να κοιτζουμε κατματα. Αν αυτ εναι να σπρμα ελευθερας, ττε τα πθη που κουβαλνε μσα τους τα μυθολογικ dramatis personae, οι αδυναμες και οι παρορμσεις τους βοηθον το να βρεθε ο θνητς –ο νθρωπος, ο πολτης– στο κντρο του συστματος αξιν (και του πλγματος προβλημτων της ανθρπινης εμπειρας, εντξει!). Εν τλει στο κντρο των πραγμτων.
Αν, τρα, αυτ η ξενγηση επιχειρεται με το μανδα – το νυστρι– της στιρας, ττε η προσφορ σε μια πιο προσγειωμνη / πιο ισορροπημνη νταξ μας στη δσκολη πραγματικτητα γνεται ακμη μεγαλτερη. Γι αυτ, λοιπν, μυθολογα σμερα με θυμοσοφικ διθεση…


Α. Δ. Παπαγιαννδης


 

Δημοσευση στην εφημερδα Θεσσαλικ

 

Βιβλιοπαρουσαση
Η μυθοΛογα στο στχαστρο του ...νεολληνα

Η μυθολογα για μας τους λληνες δεν εναι μια νεκρ υπθεση, αλλ ζσα πραγματικτητα, κατσταση με βθος και πλτος, στη γλσσα μας και στην ψυχ μας. Με το πρασμα των αινων λλαξαν πολλ και μοιραα λλαξαν και αλλξουν οι συνθκες ζως, οι προσανατολισμο και οι επιθυμες των ανθρπων. Εναι δσκολο μως, ως αδνατο, να απαρνηθε κανες το βαθτερο "εναι" του, το οποο αποτελε συναρεση του ατομικο και συλλογικο "εγ". Ο ελληνισμς καθς σμιλετηκε μσα απ αγνες για τις αξες της ζως, πως ελευθερα, πστη, ειρνη, ανθρωπισμ, τχνη, πολιτισμ κ.λπ. χει καταστε να αρραγς και συμπαγς κοτασμα, να διαμντι που αντχει τη σγχρονη πλημμυρδα της αλαζονικς τεχνολογας. Τελικ δηλαδ μιλντας για τη μυθολογα μας μιλομε για τον ελληνισμ, τσι πως χει αποτυπωθε στον τπο μας ως οδνυμα, ως ονομασες ποταμν, λιμνν, βουνν, πλεων, ποδοσφαιρικν ομδων, ως βαπτιστικ ονματα, ως θρλοι και παραδσεις. Ο πολιτισμς αυτο του τπου ζυμνεται με τη μαγι του χθες, τα υλικ του σμερα και τα νειρα του αριο: με το μθο, την πραγματικτητα και το μλλον. Μελετντας αυτ τα υλικ ουσιαστικ μελετομε την ταυττητ μας, τα ριζματα της ψυχς μας. Το βιβλο του Νσου Χριστογιαννπουλου "Ορμυθοσκαλσματα, Ελληνικ... Μυθολογα", (εκδ. Εμπειρα Εκδοτικ, Αθνα 2004) περιλαμβνει σαρντα κεμενα αναφερμενα α) στην Κοσμογονα, β) στους Ολμπιους θεος και γ) στη ζω και τους θλους του Ηρακλ. Εναι ασυνθιστο βιβλο και αυτ ας εναι μια προειδοποηση για τον αναγνστη που...δεν χει χιομορ, που δεν χει διαβσει Τσιφρο, τον πρτο διδξαντα αυτ τη γραφ. Σπεδω να δηλσω τι εμαι ενθουσιασμνος με τον εντελς ιδιατερα ανατρεπτικ λγο της αφγησης, τον ειρωνικ και "πιπερτο", αυτν που μας οδηγε πσω απ το "παραβν" και συνθτει τον κσμο "οον αν γνοιτο", πως θα μποροσε να χουν εξελιχθε τα γεγοντα. Εναι απ τα λγα βιβλα που με διασκδασαν απ την πρτη σελδα ως την τελευταα. Εχα την εντπωση, σο το διβαζα, τι οι αρχαοι θεο, ο Ηρακλς, οι ρωες και οι ημθεοι δροσαν ανμεσ μας. Το μυστικ και η δυσκολα της τχνης, πως σημεινει ο συγγραφας Τσζαρε Παβζε εναι "να αποδσεις ως κπληξη πργματα γνωστ". Αυτ το κατορθνει με το παραπνω ο Νσος Χριστογιαννπουλος. Η διθεση εδ του συγγραφα να παξει, να αστειευτε, να ανατρψει, να παραμορφσει καταστσεις και χαρακτρες, αλλ και η διχυτη γαργαλιστικ αρα της γραφς παρασρουν τον αναγνστη στο γοητευτικ ταξδι της αφγησης και τον καθιστον ομοδιηγητ και συνσυγγραφα, τον κνουν δηλαδ να δει με λλα μτια γνωστος μθους και γνωστ πργματα. Η λη σλληψη του ργου, θλεγε κανες, εναι μια σγχρονη κοπ του Δωδεκθεου και με πρσχημα αυτ θγονται τα κακς κεμενα της κοινωνας, σγχρονα προβλματα κοινωνικ, πολιτικ, γλωσσικ κ.λπ. Ας αναφερθομε μως σε ορισμνα χαρακτηριστικ του βιβλου.
α). Το πρτο που εντυπωσιζει εναι η αισθητικ του βιβλου, τα χρματα και οι πνακες ζωγραφικς, η σνθεση του εξωφλλου, το χαρτ και η ψογη εκτπωση. Πντως να βιβλο μορφο μοιζει με να ωραα στρωμνο τραπζι που χει λογιν λογιν εδσματα και ποτ, τραπζι που μας προσκαλε και μας προκαλε.
β) Εντυπωσιζει επσης ο ευρηματικς ττλος "Ορμυθοσκαλσματα" Που παραπμπει στη γνωστ λξη ορνιθοσκαλσματα. Και τον θεωρ επιτυχ γιατ υπαινσσεται τον τρπο γραφς και αφγησης των σων πρατταν οι δδεκα θεο. Δηλαδ ο συγγραφας σκαλζει και σχολιζει τα πσω απ την κουρτνα και βγζει, κατ το κοινς λεγμενο, τα πλυτα στη φρα. Ο υπτιτλος "Ελληνικ...Μυθολογα" υπογραμμζει το πνεμα και το χρμα που δνονται στα κεμενα περ μυθολογας με συνειρμος προς τη σγχρονη ελληνικ πραγματικτητα. Ευρηματικο εναι και οι ττλοι των επιμρους ενοττων πως: Κατσικσιο γλα και πρτος παγκσμιος πλεμος (=Τιτανομαχα), Γυνακα του κουτιο (=Πανδρα), Μια ανραστη οικολγα (=Αρτεμις, θε της φσης και του κυνηγιο), Δημητρολα μου, γει σου (=Δμητρα, θε της γεωργας), Μπχα και των γονων (=Η κπρος του Αυγεα), Η βρακοζνα της Αμαζνας (= Η ζνη της Ιππολτης) κ.λπ.
γ) Εκενο μως που κερδζει περισστερο τον αναγνστη εναι η αφηγηματικτητα, ο τρπος δηλαδ που διηγεται ο συγγραφας τα γεγοντα. Ο κ. Χριστογιαννπουλος εναι μπειρος και γνστης της λογοτεχνικς γραφς και χειρζεται ριστα την ελληνικ γλσσα. δη χει στο ενεργητικ του μια ποιητικ συλλογ και τρα μυθιστορματα: "Ο λιος μπκε απ τη χαραμδα", "γκλημα στο Μγαρο Μουσικς" και "ρωτας καθολικς". Η αφγηση διανθζεται απ σκηνς χιουμοριστικς, σκαμπρζικες, σατιρικς και μη "πολιτικς ορθς". χει λγο ζωνταν, παλι κρασ σε καινορια ασκι, πργμα που κνει γοητευτικ την αφγηση.
λλο κριο στοιχεο της εναι ο διλογος που αποδδει μοναδικ χαρακτρες και καταστσεις, με γνση και ευαισθησα.
δ) Σχετικ με τη γλσσα μπορομε να πομε πως εναι ευλικτη, ρουσα, σατιρικ, αργκ, λακ αλλ και καθαρεουσα, που απαιτεται. Το φος δυνατ και προσαρμοσμνο στο χαρακτρα των ηρων με πολλος λακος λογτυπους πως αβρτα κουβρτα, φξε μου και γλστρησα κ.λπ.
ε) Η επιτυχα της αφηγηματικς εξιστρησης των μυθολογημτων αυτν γκειται ενπολλος στους αναχρονισμος με κοινωνικς , πολιτικς και γλωσσικς προεκτσεις. Αφηγεται γεγοντα του απτερου μυθολογικο παρελθντος, με ταυτχρονες αναφορς στο σμερα, σε πρσωπα και καταστσεις οικεες και σγχρονες. Δημιουργεται τσι μια τραγελαφικ, σουρεαλιστικ πραγματικτητα, προκαλντας το γλιο και τη θυμηδα. Τα "Ορμυθοσκαλσματα" προσφρουν γνση, χιομορ, ευαισθησα. Εναι το βιβλο για το οποο μνο επανους χω να πω. Επανους για το πνεμα του, τη διθεση γραφς, την αφηγηματικτητα, τους αναχρονισμος, την αισθητικ του. Δε μνει παρ να το διαβσετε κι εσες, αγαπητο αναγνστες, αν δεν το χετε δη διαβσει, και να το χαρετε με τον τρπο σας.


Β. Δ. Αναγνωστοπουλος, Καθηγητς Πανεπιστημου Θεσσαλας


  Λοξ ματι για τη Μυθολογα
   
 

Χαρ στο κφι του! Ο Νσος Χριστογιαννπουλος αποφσισε να ασχοληθε με την ελληνικ μυθολογα, με αποτλεσμα να της αλλξει τα φτα προς το καλτερο, μσα απ τα «Ορμυθοσκαλσματα» («Εμπειρα Εκδοτικ»). Με δεδομνο το χιομορ του, ο συγγραφας απο­φσισε να προχωρσει σε εκτενς «ριριτινγκ» χρησιμοποιντας σημεριν γλσσα και τρπους. Και τσι απδωσε σε πολυσλιδο, μορφα εικονογραφημνο τμο, σαρντα ιστορες, απ την Κοσμογονα, τους Ολμπιους Θεος και τους θλους του Ηρακλ. Ο διος σημεινει: «...Απλς με σεβασμ απναντι στις δοξασες των αρχαων Ελλνων και με θαυμασμ απναντι στις μυθοπλαστικς τους ικαντητες, η παροσα κδοση, επιχειρε "μηρυκαστικ" αναμετδοση των μθων, σε συνδυασμ με την κριτικ θερηση της σημερινς κοινωνας». Γεση για το φος του βιβλου παρνει ο αναγνστης με το καλημρα, στο πρτο κεφλαιο, που με ττλο «Γεννητορια και ακρωτηριασμο», αρχζει ως εξς: «Στην αρχ ταν το χος. Κι ταν λμε χος, εννο­ομε χος. Σαφς; Το απλυτο τποτα. Σαν τον Καραμανλ μ' εκενο το πασ­γνωστο "ταν λμε ισβια, εννοο­με ισβια!". Για τους χουνταους. Το χος αυτ, λοιπν, θεοποιθηκε απ τους αρχαους. Και απ το θε Χος γεννθηκαν τσσερα παιδι: αρχικ η Τη - Γαα- στερα ο ρωτας κι πειτα το Ερεβος και η Νχτα. "Οπα νσταση" θα φωνξει κποιος. "Μνο του τα κανε το Χος τα παιδκια; Με τεχνητ γονιμοποηση; Σωλνας, να πομε; Χωρς σεξ; Εμες στη δικι μας θρησκεα, τη χριστιανικ, χουμε Αδμ και Εα, τσι δεν εναι;"».


  Προσαρμογ μυθολογας
   
  Δημοσευση στην εφημερδα Το βμα 03/02/2005
   
 

Μια... ανακατασκευ των μθων των αρχαων Ελλνων σε συνδυασμ με μια κριτικ θερηση της σημερινς κοινωνας επιχειρε ο Νσος Χριστογιαννπουλος με το τελευταο του βιβλο «Ορμυθοσκαλσματα» (στη φωτογραφα το εξφυλλο). Η ελληνικ μυθολογα μεταφρεται στη σγχρονη πραγματικτητα, χωρς να αποσκοπε στην ολικ απεικνιση των μυθολογικν «συμβντων». Ο συγγραφας απφυγε να ολισθσει σε επαναλψεις και αντιγραφς, αν και δεν διεκδικε δφνες πρωττυπης διγησης. Με σεβασμ απναντι στις δοξασες των αρχαων Ελλνων και με θαυμασμ στις μυθοπλαστικς τους ικαντητες, φτιαξε σαρντα ιστορες με θμα την Κοσμογονα, τους ολμπιους θεος καθς και τη ζω και τους θλους του ημθεου Ηρακλ, οι οποες παρουσιζουν με σατιρικ διθεση ,τι χουμε διδαχθε και καυτηριζουν ,τι ζομε σμερα. Πολυριθμοι πνακες τns ζωγρφου Σοφας Καλογεροπολου και του Αλκη Γκσκου χρισαν φως και χρμα στα ασπρμαυρα γρμματα... Το βιβλο κυκλοφορε απ την Εμπειρα Εκδοτικ.

Λρη Κζα


  Ορμυθοσκαλσματα - Ελληνικ... Μυθολογα
   
  Δημοσευση στην εφημερδα Βραδυν 15/02/2005
   

Απ την Εμπειρα Εκδοτικ κυκλοφορε το βιβλο του Νσου Χριστογιαννπουλου «Ορμυθοσκαλσματα - Ελληνικ Μυθολογα». Την επιμλεια χει κνει ο Γιργος Γιαννοσης,
Πρκειται για την Ελληνικ Μυθολογα μεταφερμνη στη σγχρονη πραγματικτητα. Σαρντα ιστορες, με θμα την Κοσμογονα, τους ολμπιους θεος και τους θλους του ημθεου Ηρακλ, παρουσιζονται με σατιρικ διθεση και πλοσια εικονογρφηση, για να μας θυμσουν ,τι χουμε διδαχτε παλι και να καυτηριζουν ,τι ζομε σμερα. «Η παροσα δεν αποσκοπε σε μια ολικ απεικνιση των μυθολογικν συμβντων. Πολ λιγτερο στοχεει στην κοινωνιολογικ τους εμβθυνση. Οτε διεκδικε δφνες πρωττυπης ρηξικλευθης διγησης. Απλς με σεβασμ απναντι απ τις μυθοπλαστικς του ικαντητες, επιχειρε μια "μηρυκαστικ" αναμετδοση των μθων, σε συνδυασμ προς μια κριτικ θερηση της σημερινς κοινωνας».
Η εικονογρφηση οφελεται αφενς στην καταξιωμνη ζωγρφο μας Σοφο Μαζαρκη-Καλογεροπολου και στον λκη Γκσκο.


  Ορμυθοσκαλσματα - Ελληνικ... Μυθολογα
   
  Δημοσευση στην εφημερδα Traffic 26/02/2005
   
 

Η ελληνικ μυθολογα μεταφερμνη στη σγχρονη πραγματικτητα. Σαρντα ιστορες, με θμα την Κοσμογονα, τους Ολμπιους θεος και τους θλους του ημθεου Ηρακλ, παρουσιζονται με σατιρικ διθεση και πλοσια (εικονογρφηση για να μας θυμσουν ,τι χουμε διδαχτε παλι και να καυτηρισουν ,τι ζοσε σμερα.
Η παροσα κδοση δεν αποσκοπε σε μια ολικ απεικνιση των μυθολογικν συμβντων. Πολ λιγτερο στοχεει στην κοινωνιολογικ τους εμβθυνση. Οτε διεκδικε δφνες πρωττυπης ρηξικλευθης διγησης. Απλς, με σεβασμ απναντι στις δοξασες των αρχαων Ελλνων κα με θαυμασμ απναντι στις μυθοπλαστικς τους ικαντητες, επιχειρε μια μηρυκαστικ αναμετδοση των μθων, σε συνδυασμ φος μια κριτικ θερηση της σημερινς κοινωνας».


 

Ορμυθοσκαλσματα - Ελληνικ... Μυθολογα

   
  Δημοσευση στην εφημερδα Θεσσαλικ 13/08/2005
   
 

Το νο βιβλο του φλου της Μακριντσας συγγραφα Νσου Χριστογιαννπουλου με ττλο "Ορμθοσκαλσματα" Ελληνικ... Μυθολογα, που κυκλοφρησε απ την Εμπειρα Εκδοτικ, παρουσιζεται την Παρασκευ 19 Αυγοστου 2005, ρα 20.30, λγο πριν την εμφνιση της αυγουστιτικης πανσελνου, στην αυλ του Αρχοντικο Βατσαρα - Μαυρκη, στη Μακριντσα, που η δρα του Κντρου Περιβλλοντος Εκπαδευσης.
Το βιβλο θα παρουσισει ο κ. Βασλης Αναγνωστπουλος, καθηγητς του Πανεπιστημου Θεσσαλας και Πρεδρος του Παιδαγωγικο Τμματος Προσχολικς Εκπαδευσης. Ακμη, θα γνει παρουσαση δραματοποιημνων αποσπασμτων του βιβλου απ το θεατρικ σχμα "Χαρταετο" του Πανεπιστημου Θεσσαλας.
Η παρουσαση του βιβλου εναι μια πρωτοβουλα και αποτλεσμα συνεργασας της Παιδαγωγικς Ομδας του Κντρου Περιβαλλοντικς Εκπαδευσης Μακριντσας, των εκδσεων Εμπειρα Εκδοτικ, του βιβλιοπωλεου "Γραφ" - Αννα Χαρμνη και της Κοιντητας Μακριντσας, που συντονζει ο κ. Νκος Τσοκας.
Την δια ημρα, στο ισγειο του Αρχοντικο Βατσαρα - Μαυρκη, θα εγκαινιαστε κθεση ζωγραφικς με ργα της Σοφας Καλογεροπολου - Μαζαρκη και του Αχιλλα Γκσκου. Η κθεση θα διαρκσει ως και 31 Αυγοστου 2005. Δυο λγια για το βιβλο: Η Ελληνικ Μυθολογα μεταφερμνη στη σγχρονη πραγματικτητα. Σαρντα ιστορες με θμα την Κοσμογονα, τους Ολμπιους Θεος και τους θλους του ημθεου Ηρακλ, παρουσιζονται με σατιρικ διθεση και πλοσια εικονογρφηση, για να μας θυμσουν ,τι χουμε διδαχτε παλι και να καυτηρισουν ,τι ζομε σμερα.


   
Επιστροφ στα βιβλα