|
¼σα εßπε η Ρßτσα Μασοýρα στην παρουσßαση του βιβλßου στον Ιανü:
Το ταξßδι, λοιπüν. ΛÝξη μαγικÞ σε üλες τις γλþσσες του κüσμου. Εßναι λÝξη λιτÞ, την προφÝρεις εýκολα, την πετÜς ξαφνικÜ, εκεß που ο Üλλος δεν την περιμÝνει : «θα φýγω ταξßδι μακρινü», λÝει ο εραστÞς στην ερωμÝνη για να την πικÜρει. Και η μÜνα σιγομουρμουρßζει και ονειρεýεται μπροστÜ στο νεροχýτη: «πüσο θα’ θελα να πÜω Ýνα ταξßδι στη ΝÝα Υüρκη!» και δßπλα ο ανυπüμονος και προσγειωμÝνος γιος : «μÜνα, αντß για ΝÝα Υüρκη δεν πετÜγεσαι μÝχρι την ¢νω ΠεριστÝρα στη γιαγιÜ να φÝρεις και τßποτα λαχανικÜ να’ χουμε ;»
Το ταξßδι, λοιπüν. Κυρßαρχο συστατικü στο DNA μας. Ο Üνθρωπος απü τη φýση του εßναι ταξιδευτÞς, οδοιπüρος, μετανÜστης, νομÜς. Η ζωÞ üλη εßναι νομαδικÞ με την πραγματικÞ και τη συμβολικÞ Ýννοια του üρου. Γι αυτü και γοητευτικÞ, θελκτικÞ, ερωτιÜρα ζωÞ. ΜÝσα απ’ το ταξßδι οδηγεßται κÜποιος στα απüρθητα μÝρη μιας γυναßκας για να την κατακτÞσει κι ýστερα να την αφÞσει για τον επüμενο προορισμü και αντιστρüφως. ΚαμιÜ φορÜ, το ταξßδι μου θυμßζει τη διαδρομÞ των χεριþν και του μυαλοý πÜνω σε Ýνα γλυπτü, του ΡοντÝν, ας ποýμε το Φιλß. Δεν εßναι ,Üραγε, Ýνας μακρýς δρüμος αυτüς να ξεκινÞσεις απü τα ακροδÜκτυλα και να φτÜσεις ψηλÜ ως τα χεßλη; ΚÜπως Ýτσι βλÝπω τα πρÜγματα, λßγο ευφÜνταστα, αλλÜ η φαντασßα εßναι κι αυτÞ ταξιδιÜρικη υπüθεση.
Εßπα ταξιδιÜρικο και νομßζω πλησιÜζει η στιγμÞ για να σας πω üτι το βιβλßο του ΝÜσου Χριστογιαννüπουλου εßναι ακριβþς Ýτσι : τρυφερÜ ταξιδιÜρικο που εγκλωβßζει στις γραμμÝς και τις σελßδες μια Üλλη ελληνικüτητα, διαχρονικÞ, διÜσπαρτη, διÜχυτη στον κüσμο, μια ελληνικüτητα σαν αυτÞν που πολλÝς φορÝς ο ΚαστοριÜδης περιγρÜφει ως ελληνικÞ ιδιαιτερüτητα.
ΔιαβÜζοντας το βιβλßο του ΝÜσου -- του συγγραφÝα που Ýχει εξαιρετικÜ καλÞ γνþση των ευρωπαúκþν πραγμÜτων κι αυτü με χαροποιεß ιδιαßτερα -- θυμÞθηκα τους ΞÝνους ΠεριηγητÝς του 17ου αιþνα. ¸χουν πολλÜ κοινÜ σημεßα , κυρßως ως προς τον εντοπισμü του ελληνικοý στοιχεßου, εκεß που δýσκολα το ανακαλýπτει Ýνας αδιÜφορος ταξιδευτÞς. Γιατß, τελικÜ, το ταξßδι δεν εßναι απλþς μια διαδρομÞ απü το Ýνα σημεßο στο Üλλο. Εßναι παιδεμüς, εκπαßδευση, βÜσανο για τη σκÝψη, δουλειÜ για το μυαλü, συγκÝντρωση, αποτýπωση και απüδοση πληροφοριþν.
Στη σελ. 569 του βιβλßου του ΚυριÜκου Σιμüπουλου για τους ΞÝνους ταξιδιþτες βρÞκα την περιγραφÞ απεσταλμÝνου της γαλλικÞς κυβÝρνησης το 1792 στην Πüλη, τα πρþτα χρüνια της γαλλικÞς επανÜστασης. ¹ταν ο ΑντουÜν ΟλιβιÝ και σε κÜποιο σημεßο, ενþ αναφÝρεται στους Τοýρκους, στους ΑρμÝνιους, στους Εβραßους, ξαφνικÜ γρÜφει για τους ¸λληνες, üπως ακριβþς κÜνει και ο ΝÜσος, ο τελευταßος αναφερüμενος περισσüτερο σε μνημεßα και εκκλησßες και γενικÜ σε οτιδÞποτε τον παραπÝμπει αυθüρμητα και πληθωρικÜ στην ΕλλÜδα. ΓρÜφει λοιπüν ο ΟλιβιÝ : Οι ¸λληνες εßναι εýθυμοι , πνευματþδεις και επιδÝξιοι. Ασκοýν διÜφορα επαγγÝλματα, ασχολοýνται με το εμπüριο και τη ναυτιλßα. ¸χουν πÜθος με τη μουσικÞ και το χορü. Εßναι εργατικοß και αποδοτικοß στις γεωργικÝς ενασχολÞσεις. Οι πλοýσιοι `¸λληνες φαßνονται πεπαιδευμÝνοι, ευλýγιστοι, μηχανορρÜφοι. Μαθαßνουν ξÝνες γλþσσες, γßνονται γιατροß, δραγουμÜνοι Þ σýμβουλοι των Τοýρκων αξιωματοýχων. ΓενικÜ εßναι δεισιδαßμονες, δισταχτικοß και κρατοýν σχολαστικÜ τις νηστεßες. Ο κλÞρος εßναι πολυÜριθμος και δεßχνει αυστηρüτητα στα Þθη. Οι ανþτατοι κληρικοß εßναι μορφωμÝνοι και πλοýσιοι, οι παπÜδες πÜμφτωχοι και αμαθÝστατοι...
Συνεχßζει ο περιηγητÞς, üντας στην Πüλη , να ασχολεßται με τους ¸λληνες, δßνοντας μου πÜσα να σταματÞσω στη σελßδα 213 του βιβλßου του κυρßου Χριστογιαννüπουλου, στο κεφÜλαιο «ΛαúκÞ αγορÜ και λαúκÞ σοφßα». Βρßσκεται στο μακρινü νησß του Ειρηνικοý ΒανουÜτου, στο μικρü λιμÜνι του Πορτ Βßλα στην αγορÜ κι εκεß συναντÜει διÜφορες φυλÝς και ξÝνους και ντüπιους. Η περιÝργεια τον οδηγεß σε Ýνα παραδοσιακü χωριü , üπου μαθαßνει πως ο Þλιος ανατÝλλει καθημερινÜ. Μια χαρακιÜ στον κορμü του δÝνδρου και τελειþσαμε. Περισσüτερη ακρßβεια μας εßναι Üχρηστη, του λÝει ο χωρικüς. Εμεßς εßμαστε αφÝντες του χρüνου, δεν εßναι αυτüς ο αφÝντης μας. Αυτüς υποτÜσσεται στον Üνθρωπο κι üχι ο Üνθρωπος σ ‘ αυτüν, συμπληρþνει ο αγγλüφωνος ιθαγενÞς και ρωτÜει : μα , απü ποý εßστε ; Απ ‘ την Ευρþπη, απ’ την ΕλλÜδα, απαντÜει ο ΝÜσος. Την Ýχετε ακουστÜ; Αστειεýεστε ; Μπορεß οι αγγλüφωνοι να ονüμασαν τα νησιÜ μας ΝÝες Εβρßδες αλλÜ η αρχικÞ ονομασßα Þταν Μελανησßα. Απü το χρþμα των κατοßκων. Εμεßς πιστεýουμε πως πολý πßσω στην ιστορßα , πρÝπει να Ýφτασαν εδþ Üνθρωποι απü την ανατολικÞ Μεσüγειο. Αιγýπτιοι; Φοßνικες ; ¸λληνες ; Ποιος ξÝρει. Δεν εßναι üμως καθüλου τυχαßα η πρþτη ονομασßα μας!!!!!
Εγþ, ο αναγνþστης, ο τρßτος Üνθρωπος., ο ενδιÜμεσος τýπος Ýνοιωσα να ριγþ και σκÝφτηκα πως εßναι ωραßο ο ταξιδιþτης üπου κι αν βρßσκεται κÜθε φορÜ να αναζητεß τÝτοιου εßδους θεωρßες, üχι γιατß απαραßτητα εßμαστε ο ομφαλüς της γης - στην εποχÞ μας δεν εßμαστε - αλλÜ γιατß υπÞρξαμε, και αφÞσαμε ηχηρü και τερÜστιο το αποτýπωμα μας üπου κι αν μετοικßσαμε, üπου κι αν ζÞσαμε ως κοινωνßες ΕλλÞνων.
Το βιβλßο του ΝÜσου Ýχει αφετηρßα το Λονδßνο και προτÜσσει κÜτι πολý ενδιαφÝρον που ομολογþ üτι δεν το εßχα σκεφτεß: üλοι λÝμε üτι Ýχουμε πÜει ως εκεß , üτι γνωρßζουμε τη βρετανικÞ πρωτεýουσα. ¼χι, λÜθος. Γνωρßζουμε κÜποια τουριστικÜ αξιοθÝατα, εκεß που μας οδηγοýν οι ξεναγοß, Þ οι φßλοι. Το Λονδßνο εßναι αχανÝς, με πολλÝς φυλÝς και πολλÝς εκπλÞξεις. Ο ΝÜσος Χριστογιαννüπουλος μας οδηγεß στο ελληνικü κομμÜτι. ΞεκινÜει απü ü,τι μας πονÜει. Τα ΜÜρμαρα, τα Ελγßνεια. Βυθßζεται στην ιστορßα τους, σαν τους καημοýς των ΕλλÞνων της ΜικρÜς Ασßας πλÝκει το νÞμα κι ýστερα πετÜγεται ως την Αγßα Σοφßα, την ορθüδοξη εκκλησßα, üπου Ýχουν γßνει γÜμοι και βαφτßσια. Μια εκκλησßα σε πανÝμορφη περιοχÞ του Λονδßνου, üπου κÜθε ΚυριακÞ σφýζει απü ζωÞ και ελληνικüτητα. Μας την περιγρÜφει, περιγρÜφει τα κειμÞλια, Ýνας μεγαλειþδης κüσμος συναντιÝται στις κρýπτες, εßναι το ¢γιον ¼ρος, η Ρωσßα, η Σμýρνη, η Αγßα Πετροýπολη, η Κωνσταντινοýπολη, η Βενετßα , τα νησιÜ του Ιονßου. Μπερδεýεσαι κι εσý και δεν ξÝρεις αν συγκινεßσαι απü την ιστορßα, απü το μεγαλεßο Þ απü την κατÜνυξη που επικρατεß στην ορθüδοξη εκκλησßα.
Κι ýστερα ο συγγραφÝας πετÜγεται στη Βερüνα, στα μουσεßα, στα ελληνικÜ μνημεßα, στη Φλωρεντßα με τον ημßθεο ΗρακλÞ στην εßσοδο του Palazzo Vecchio (ΒÝκιο) εκφραστÞ του αρχαιοελληνικοý κλασσικοý ιδεþδους. Και τη συνÝχεια στην Ισπανßα, με τις ταυρομαχßες και τη σýγκριση με τα ταυροκαθÜψια στην αρχαßα ΚρÞτη, στη Μüσχα, στη Σüφια, στην ΠÝργαμο της Τουρκßας και εμμÝσως στο Βερολßνο στο μουσεßο της ΠεργÜμου ( μÝγας καημüς κι αυτüς). Ταξιδεýουμε παρÝα, χÝρι χÝρι σε üλα τα μÝρη του κüσμου, σαν παιδιÜ που πρωτοαντικρßζουν τον κüσμο. ¸ναν κüσμο πολýπλοκο και συγχρüνως αγνü στα παιδικÜ τα μÜτια. Φýγαμε για Ινδßα, για πολιτισμοýς ιδιαßτερους, üπου κι εκεß η αýρα της ελληνικüτητας, της ελληνικÞς ομορφιÜς, της ελληνικÞς παιδεßας εßναι ορατÞ.
Αν εßχα χρüνο θα σας μιλοýσα με λεπτομÝρειες για το βιβλßο αυτü. Για το ταξßδι στη Βραζιλßα Þ τη Νüτια ΑφρικÞ – εντυπωσιÜστηκα απü την αναφορÜ στο νησß üπου Ýζησε φυλακισμÝνος ο ΝÝλσον ΜαντÝλα - για τα απßστευτα ταξßδια ενüς ανθρþπου που νομßζω üτι πρþτα αγÜπησε τις διαδρομÝς και μετÜ οτιδÞποτε Üλλο. Μου θυμßζει λßγο ΚαζαντζÜκη που πÜλευε μÝσα του εκεßνο το θεριü. Το θεριü που τον υποχρÝωνε να ταξιδεýει, üχι σαν ανÜγκη να ξεφýγει απü κÜπου, αλλÜ για να γνωριστεß με την Üλλη γη, τους Üλλους ανθρþπους.
Το Ýκαναν πολλοß συγγραφεßς στο παρελθüν.
Ας αναφερθþ βιαστικÜ στο «Μοναχικü ταξßδι του Ζαν Ζακ Ρουσσþ», , στον Φþτη Κüντογλου και την «ΑθωνικÞ εμπειρßα ως λογοτεχνικÞ Ýμπνευση», στον αγαπημÝνο μου «Γκυ ντε ΜωπασÜν και τα ταξιδιωτικÜ χρονικÜ, Στον ¸ρνεστ ΡενÜν , στον ΟυρÜνη και τον Μπωντλαßρ και στα διηγÞματα του Βιζυηνοý «Δισταχτικοß ταξιδιþτες, απραγματοποßητα ταξßδια» Τα περισσüτερα απ’ üσα ανÝφερα εßναι ταξßδια του νου και της καρδιÜς....
Κλεßνοντας θα Ýλεγα : ΕυλογημÝνοι αυτοß που παραμÝνουν ταξιδευτÝς.
σας ευχαριστþ και καλÞ διαδρομÞ στο βιβλßο κýριε Χριστογιαννüπουλε. |