 |
Η ΕλληνικÞ Μυθολογßα Ýχει αποτελÝσει αντικεßμενο ευρýτατης και συχνÜ εμβριθοýς αναζÞτησης. Απü πολýτομες μελÝτες μÝχρι ειδικευμÝνες μονογραφßες και απü απλουστευμÝνες παρουσιÜσεις για παιδιÜ μÝχρι χιουμοριστικÝς προσεγγßσεις για ενÞλικες, η συναφÞς βιβλιογραφßα –ημεδαπÞ και αλλοδαπÞ– εßναι πλουσιüτατη.ΟποιαδÞποτε, επομÝνως, σχετικÞ ενασχüληση κινδυνεýει εßτε να ολισθÞσει σε επαναλÞψεις και αντιγραφÝς εßτε να βαδßσει αφαιρετικÜ και να παραμεßνει ελλιπÞς. Εν πÜση δε περιπτþσει, αποτελεß τολμηρü εγχεßρημα, ιδßως üταν ενδýεται το μανδýα του αστεúσμοý, κÜτω απü τον οποßο Ýχει διαπρÝψει ο μεγÜλος και ανεπανÜληπτος Νßκος Τσιφüρος.
Για τους παραπÜνω λüγους, η παροýσα Ýκδοση ζητÜει εκ προοιμßου την επιεßκεια του αναγνþστη.
Δεν αποσκοπεß σε μια ολικÞ απεικüνιση των μυθολογικþν “συμβÜντων”. Πολý λιγüτερο στοχεýει στην κοινωνιολογικÞ τους εμβÜθυνση. Οýτε διεκδικεß δÜφνες πρωτüτυπης Þ ρηξικÝλευθης διÞγησης. Απλþς, με σεβασμü απÝναντι στις δοξασßες των αρχαßων ΕλλÞνων και με θαυμασμü απÝναντι στις μυθοπλαστικÝς τους ικανüτητες, επιχειρεß μια “μηρυκαστικÞ” αναμετÜδοση των μýθων, σε συνδυασμü προς μια κριτικÞ θεþρηση της σημερινÞς κοινωνßας.
Δημοσιεýονται, Ýτσι, σαρÜντα κεßμενα –τα εßκοσι πρþτα βρÞκαν αρχικÜ στÝγη στις φιλüξενες στÞλες της εφημερßδας “ΑπογευματινÞ”– που πραγματεýονται την κοσμογονßα, τους Ολýμπιους θεοýς, καθþς και τη ζωÞ και τους Üθλους του ημßθεου ΗρακλÞ. ¼λα αυτÜ μεταφερμÝνα στη σýγχρονη πραγματικüτητα και κοιταγμÝνα μÝσα απü χαμογελαστü και ελαφρÜ παραμορφωτικü πρßσμα. Ο αναγνþστης που θα διαγνþσει ειρωνεßα, ενδεχομÝνως και απρÝπεια, παρακαλεßται να πιστÝψει στην ειλικρινÜ καλüπιστη πρüθεση για εποικοδομητικÞ αντιμετþπιση των “κακþς κειμÝνων”.
ΘερμÝς ευχαριστßες αρμüζουν αφενüς στην αγαπητÞ φßλη Σοφßα ΜαζαρÜκη-Καλογεροποýλου που ευγενÝστατα παραχþρησε το δικαßωμα αναπαραγωγÞς –εν üλω Þ εν μÝρει– πολυÜριθμων πινÜκων της και φιλοτÝχνησε το εξþφυλλο, και αφετÝρου στον ¢λκη ΓκÝσκο, γιο επßσης αγαπητοý φßλου, που δοýλεψε υπü πßεση για την ολοκλÞρωση της εικονογρÜφησης. Ο Ýμπειρος, κλασικüς χρωστÞρας απü τη μια πλευρÜ και ο νεανικüς, “κομπιουτερικüς” οßστρος απü την Üλλη χÜρισαν φωτεινüτητα στα ασπρüμαυρα γρÜμματα. ΕξÜλλου, ο εφευρετικüς νους του ΤÜκη Καλογερüπουλου και της ¸λενας Λιüλιου πρüσθεσαν πολλÜ λιθαρÜκια κατÜ την τιτλοδüτηση του βιβλßου και των κεφαλαßων του.
Στην ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ και ειδικüτερα στους Üξιους συνεργÜτες της, Γιþργο Γιαννοýση και Νßκο Τελλßδη, οι εγκÜρδιες ευχαριστßες, αν και αυτονüητες, θα Þταν αδιανüητο να μην αποτυπωθοýν.
ΝÜσος Χριστογιαννüπουλος |